Youtube Masak Sambal Sotong

Terus menghantar whatsApp kat hubby. Bagi memastikan sotong benar benar lembut saya merendam sekurang kurangnya 6 jam atau semalaman dengan air abu dan air paip dalam nisbah 110 bahagian diikuti dengan air panas selama lagi 1 jam sebelum dipotong untuk dimasak.


Sambal Tumis Sotong Sambal Sotong Sedap Petua Masak Sotong Tidak Liat Petua Supaya Sotong Lembut Dan Tidak Keras Resepi Sambal Sotong Ca Tumis Lembut Resep

Kita boleh samada masak dulu sotong sehingga air sotong keluar atau sambal dimasak yang agak kering sebelum dimasukkan sotong yang kemudiannya akan mengeluarkan air.

Youtube masak sambal sotong. Masak sambal lebih cepat dan mudah dengan thermomix. BAHAN KISAR 1 biji bawang besar 2 ulas bawang putih Minyak masak untuk menumis 2 sudu besar cili boh atau cili kering yang dikisar 2 sudu kecil gula Air asam jawa Kicap manis Garam tak nak pun tak apa 12 kg sotong bersihkan dan potong bulat IKLAN. About Press Copyright Contact us Creators Advertise Developers Terms Privacy Policy Safety How YouTube works Test new features Press Copyright Contact us Creators.

Untuk mendapatkan kuah sambal yang sedap pastikan cili kisar dimasak lama sehingga pecah minyak. Jika suka blh masuk air sootong dalam sambal dan masak smp air kering dan terbit minyak baru masuk sotong. Jika suka yang basah berkuah bolehlah ditambah sedikit air.

Resepi Sambal Tumis Sotong salah satu menu kegemaran keluarga saya. Minyak pecah elok dapur bersih tak berkerak. Pasti ramai yang suka makan Sambal Sotong KembangSelalunya hidangan ini dimakan bersama nasi lemak atau nasi putih.

Air yang keluar semasa proses memasak sotong tanpa minyak boleh dimasukkan kembali ke dalam kuah sambal tapi jika anda tidak suka kan air sotong tersebut boleh dibuang sahaja kerana bagi. Sotong tk boleh dimasak lama kerana akan jadi liat dan keras. Jom layan resepi yang saya gunakan di bawah ini dan juga jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen youtube.

Melalui perkongsian saudari Bahiah Saripuddin Dapur Cheyah beliau kongsikan resipi Sambal Sotong Kembang mudah dan sedap yang boleh dicubaJom lihat bahan-bahan yang diperlukan. Untuk sambal tumis saya lebih suka sambal tumis yang sedikit pekat dan kering. Boleh dipotong jika anda suka.

Saya menyediakan sambal sotong kembang ini untuk dimakan dengan lontong di hari raya nanti. Lagi pulak sotongnya dipenuhi telur menjadikan saya sangat sangat tak boleh tahan. Berbalik kepada sambal tumis sotong kering ini ianya dibuat atas permintaan Nana yang katanya diminta oleh Hani.

Kalau sotong kecil atau sederhana saya suka memasak seekor seekor tanpa dipotong. Jom layan resepi di bawah ini dan saya juga ada sediakan video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di. Selepas melihat Sambal Sotong yang ditayang sahabat saya Chahaya Shiela di facebook saya menjadi sangat teringin untuk menikmati Sambal Sotong yang dimasak seekor seekor.

Jika anda lihat gambar sotong dimasak seekor tanpa dipotong. Saya sediakan awal awal dan simpan dalam freezer. Sotong saya kali ini agak besar jadi saya hiris setebal 1 inci.

Supaya sambal tak berair. About Press Copyright Contact us Creators Advertise Developers Terms Privacy Policy Safety How YouTube works Test new features Press Copyright Contact us Creators. Ketika hamp ir dengan raya saya tidak mahu terlalu sibuk di dapur sehingga keletihan untuk beribadah terutama di malam raya.

Namun ramai beranggapan hidangan ini susah nak disediakan.


Sambal Sotong Youtube


Sambal Sotong Simple Youtube


Sambal Sotong Squid Recipe Indian Style Sambalsotong Squidsambal Youtube


Indian Style Sotong Sambal Spicy Squid Sambal Indian Style Squid Youtube


Sambal Sotong Sedap Rahsia Sotong Lembut Dan Tidak Liat Youtube



Hanya Resepi Terbaik Dan Berkualiti Di Iresipi Com Recipe Sambal Food To Make Recipes


Masak Apa Masak Mystyle Ikan Belado Spicy Fried Fish Youtube Fried Fish Spicy Food


Sambal Tumis Sotong Youtube Sambal Recipes Cooking Recipes